20-12-2011
Hoewel het overgrote deel van de Nederlanders internet gebruikt bij het zoeken naar een vakantie, blijven ook het reisbureau en de ‘papieren’ gids belangrijke informatiebronnen. Dat blijkt uit een onderzoek van vakantiebeoordelingssite Vakantiepanel.nl onder ruim 2.100 zojuist teruggekeerde vakantiegangers.
Vakantiepanel.nl: “Traditioneel worden in januari en februari de meeste boekingen voor het zomerseizoen gemaakt, vooral door gezinnen met kinderen die gebonden zijn aan de schoolvakanties. Voor touroperators is het daarom sinds jaar en dag zaak om voor de kerst alle gidsen uit te brengen. Tijdens de feestdagen worden tussen het cadeaus uitpakken en kalkoen eten ook de vakantieplannen voor het komende jaar doorgenomen. Wij vroegen ons af hoe het eigenlijk zit met de populariteit van de gidsen nu vakanties steeds eerder boekbaar zijn en vakantiegangers steeds vaker online hun vakantie boeken?”
Hij vervolgt: “We kunnen concluderen dat reisgidsen bij een groot deel nog steeds een prima uitgangspunt zijn van de zoektocht naar een heerlijke vakantie. Maar het is allang niet meer zo dat Nederlanders hier voldoende aan hebben, daarvoor is internet veel te belangrijk geworden. Al met al maakt bijna 70% van alle vakantiegangers soms of altijd gebruik van gidsen, waarbij een kwart aangeeft dit altijd te doen. De belangrijkste redenen om een ‘papieren’ gids in huis te halen zijn, op volgorde van meest voorkomend:
- De informatie over hotels, appartementen, etc.
- Het informatieve gedeelte (informatie over de bestemming)
- Prijzenoverzicht in de prijsbijlage
- Prettig om gids in handen te hebben
- Vervoersinformatie
- Algemene voorwaarden
“Aan de andere kant vindt slechts 12% van de ondervraagden dat een gids voldoende informatie geeft om tot een keuze te komen en gebruikt bijna 80% ook andere informatiebronnen. Één van die bronnen is internet, dat bij vier op de vijf Nederlanders op plaats 1 staat, gevolgd door persoonlijk advies bij het reisbureau en verder wordt ook informatie ingewonnen via vrienden en kennissen. Al met al is de reisgids allang niet meer bepalend bij het boeken van een vakantie.”
“Ondanks dat de digitalisering allang zijn intrede heeft gedaan in de reiswereld, hebben reisgidsen, die steeds vaker sfeer en beleving uitstralen, nog zeker toekomst. Zo is een veel gelezen opmerking dat een reisgids als voordeel heeft, dat deze vooral overzichtelijk is en je gemakkelijk reizen kunt vergelijken. Ook het beeldmateriaal van de accommodatie en de omgeving inspireren. En voor velen is het naast een inspiratiebron ook een soort voorpret, je hebt iets tastbaars waarin je lekker kunt bladeren en foto’s kunt bekijken”.