06-10-2011
Nederlanders staan er bekend om zich zelfstandig op te stellen tijdens de vakantie. Niet zelden verkiezen wij een appartement boven een hotel en autohuur boven een excursie. Uit een onderzoek van Vakantiebeoordelingssite Vakantiepanel.nl blijkt dat maar liefst 41% wel eens een auto huurt tijdens zijn vakantie in het buitenland. Het merendeel is tevreden over de service, hoewel ruim 7% klaagt over onverwachte/verborgen kosten ter plaatse.
“Natuurlijk is autohuur ideaal om bijvoorbeeld op je gemak boodschappen te doen of in je eigen tempo de mooiste plekjes van je vakantiebestemming te ontdekken. Op de populaire Europese bestemmingen voelen Nederlanders zich prima op hun gemak op de weg, terwijl op sommige verre bestemmingen autohuur nog steeds een groot avontuur is. Zo vertrouwde een respondent ons toe dat het op Cuba heel gebruikelijk is om corrupte agenten wat geld toe te stoppen. Maar al met al zijn Nederlanders zeer tevreden over autohuur in het buitenland tijdens de vakantie.”
Veelgehoorde tips van vakantiegangers bij autohuur
- “Neem de voorwaarden met de verhuurder goed door en loop een rondje om de auto voordat je gaat rijden. Laat de verhuurder tekenen voor gezien van de aanwezige schade. Maak foto's van al aanwezige schade.”
- “Lees goed welke schade de verzekering die je afsluit allemaal afdekt.”
- “Sluit altijd een All Risk verzekering af en koop eigen risico (ter plaatse) af.”
- “Huur bij een erkend autoverhuurbedrijf.”
Onverwachte/verborgen kosten
Ruim 7% van de vakantiegangers klaagt dus over onverwachte/verborgen kosten ter plaatse. De meest gehoorde klacht is de verkoop van extra verzekeringen die ter plaatse worden aangeraden. Andere klachten, op volgorde van meest voorkomend:
- Onduidelijke, verplichte toeslagen
- Auto verplicht met lege tank achterlaten en vervolgens wordt voor een volle tank een hoog bedrag van de creditcard afgeschreven
- Schade aan de auto geclaimd die niet door jou veroorzaakt is
- Hoge kosten kinderzitje(s)